Afvallen is meer dan alleen centimeters verliezen

Inmiddels heb ik al een aantal toffe ‘inhoudelijke’ blogs mogen schrijven voor JUST.thelifestyle. Feiten en praktische tips over voeding en voedzaam eten op papier zetten (of in mijn geval uittypen op de laptop ;)), is iets wat ik ontzettend gaaf en leuk vind om te doen. De laatste tijd spookte het vaker door mijn hoofd, een inhoudelijk blog te schrijven in combinatie met mijn persoonlijke ervaringen rondom het thema afvallen. Ook ik had ooit overgewicht en vond het lastig gewicht kwijt te raken. Dit omdat ik (1.) geen kennis had over wat ik moest eten om af te vallen, (2.) ik een negatief zelfbeeld had en (3.) mijn motivatie ver te zoeken was. Samengevat: ik had geen idee wat afvallen precies inhield. Laat staan wat voor consequenties het had voor mij en voor mijn lijf. Daarom neem ik je vandaag mee in mijn persoonlijke reis over afvallen en vertel ik jou hoe jij in drie stappen liefdevoller op de weegschaal gaat staan én afvalt!

Zie afvallen als jouw persoonlijke reis

Toen ik begon met mijn eerste afvalpoging, dacht ik enkel aan de doelen die ik ‘moest’ halen. Dit was vaak in de vorm van: “over … weken moet ik … kilogram zijn afgevallen”. Braaf volgde ik mijn crashdieet en deed ik andere dingen die volgens het internet hielp bij het verliezen van gewicht. Ik zag afvallen meer als een einddoel dan een reis. Eerder een ‘quick-fix’ dan een persoonlijke ontwikkeling die zowel up- als downmomenten kent. En dat is ook gelijk valkuil nummer 1 die mensen ervaren tijdens het afvallen. Laatst las ik daar een prachtige quote over: “it’s not just about losing the weight, it’s about losing the lifestyle and mindset that got you there”. Het vat afvallen in één zin samen. Je komt er namelijk achter dat jouw leefstijlkeuzes je ‘gemaakt’ hebben zoals je nu bent. Want wees eerlijk: jouw leefstijl (je eet- en beweeggedrag) bepaald grotendeels hoe je lijf eruit ziet. Ben je tevreden over hoe je lijf er nu uitziet, dan is dat natuurlijk helemaal oké (wie ben ik om daarover te oordelen)! Als ik terugkijk naar mijn afvalpogingen, moest ik niks van een zogenaamde ‘afval-reis’ weten. Het is niet leuk (eerlijk is eerlijk) om je eigen ongezonde gedrag te analyseren. Gaf mij maar de quick-fix. Nu een aantal jaar en een voeding & diëtetiek studie verder, weet ik inmiddels beter. Als ik mijn afvalpogingen als een persoonlijke reis had gezien (in plaats van een race tegen de klok), had ik mijzelf meer tijd, ruimte en liefde gegund. Dan had ik wellicht minder teleurstellingen meegemaakt en gunde ik mijzelf (en mijn lijf) een langer tijdsbestek om af te vallen. Te snel te veel gewicht verliezen, heeft namelijk consequenties voor je lijf. Daar vertel ik je in een andere blog meer over.

Mindset is everything

Dan kom ik gelijk bij het volgende onderdeel wat zo belangrijk is, als je succesvol wilt afvallen: het hebben van een positieve mindset. Dit begint al bij wat afvallen voor jou betekent. Een quick-fix of een persoonlijke reis. Zit je nog met het idee dat afvallen een quick-fix is en je het ‘doel’ hebt bereikt zodra je op het gewenste gewicht zit? Sorry, maar dat is echt niet het geval. Afvallen kost (soms letterlijk) bloed, zweet en tranen. En bereik je het streefgewicht, dan komt de volgende uitdaging al om de hoek kijken: op gewicht blijven. Een positieve mindset tijdens én na het afvalproces, helpt je op jouw tempo gewicht te verliezen en voorkomt het bekende jojo-effect. Hoe? Door negatieve focuspunten om te zetten naar positieve (yeah!). Je focust je niet volledig meer op de verloren centimeters, grammen of broekmaten, maar vooral waarom je bepaalde keuzes maakt. Positieve mindset gedachten kunnen zijn: “ik wil graag vijf kilo kwijt zodat ik mij fitter voel en lekkerder in mijn vel zit” of “ik eet twee bonbons in plaats van vijf, omdat ik mijn lichaam liever voedzaam eten geef”. Jezelf dingen verbieden of juist opleggen werkt verlammend. Vaak doe je het omdat je ergens niet tevreden over bent (vet op je buik, te dikke benen etc.). Door je keuzes met liefde voor je lijf (en jezelf) te maken, wordt afvallen een stuk minder ‘heftig’. Het veranderen van je negatieve mindset naar positief kost tijd en je zult dagelijks moeten blijven oefenen, maar uiteindelijk zal je er veel aan hebben!

Doe het alsjeblieft niet alleen

Iets wat ik vroeger deed (maar nu vooral de ander niet aanraadt), is afvallen op eigen kracht. Afvallen zonder hulp/begeleiding heeft ervoor gezorgd dat ik mijzelf in tienduizend bochten wrong, om maar wat kilootjes kwijt te raken. Ik wist niet wat voedzame voeding was en probeerde verschillende kant-en-klare diëten die op internet stonden (spoiler: niet doen!). Voor een te lange tijd heb ik mijn lijf te weinig energie gegeven (kcal). Met de kennis van nu weet ik wat ik mijn lijf destijds heb aangedaan. Ja ik zie het als een aanslag op mijn lijf. Afvallen is niet alleen het verliezen van vet, maar je lijf (met als zijn lichamelijke processen) ondergaat een ware metamorfose. Het is dan essentieel je lichaam datgene te geven wat het nodig heeft, zodat het ‘normaal’ kan blijven functioneren. Zoals ik eerder beschreef: onverantwoord afvallen heeft nadelige consequenties voor je lijf. Daarom zeg ik nu tegen jou: doe het alsjeblieft niet alleen zoals ik dat deed. Ga opzoek naar een diëtist of voedingsdeskundige in de buurt. Zij (en inmiddels ik ook) hebben verstand over hoe je lijf werkt en kunnen aan de hand van verschillende metingen zien wat jij nog hebt om verantwoord af te vallen. Je hoeft echt niet te leven op crackers of rijstwafels. Zelfs een voedingsadvies op maat met zes maaltijden per dag kan leiden tot gewichtsverlies!

Jouw afval-kickstartmoment begint hier

Wil je wat kilo’s kwijt? Of ben je momenteel bezig met afvallen en kan je een afval-boost (of schop onder je kont) gebruiken? Begin je afval-kickstartmoment met de drie onderstaande stappen en bereid je voor op een te gekke reis: een reis naar de persoon die je wilt zijn! Tip: pak alvast een pen en papier erbij. 😉

  • Hoe zit jouw persoonlijke reis eruit?

Schrijf op hoeveel kilo’s je wilt afvallen en waarom. Beschrijf de waaromvraag gelijk met een positieve mindset. Niet omdat je jouw lijf lelijk vindt, maar omdat je jezelf graag ziet stralen in dat mooie jurkje of (vul zelf in). Misschien heb je een andere reden! Schrijf vervolgens op hoeveel tijd jezelf hiervoor GUNT. In de wereld van de diëtetiek adviseren wij als diëtisten wekelijks 0,5 tot max. 1 kilogram af te vallen. Zelf adviseer ik mensen max. 0,5 kilogram per week. Dit is makkelijker vol te houden. (1.) Check eerst wat je BMI is als je jouw opgeschreven aantal kilo’s zou afvallen. (2.) Past jouw streefgewicht bij jouw lichaamslengte (je blijft een gezond BMI houden), deel het aantal kilo’s dan door 0,5 kilogram. (3.) De uitkomst geeft je een indicatie hoeveel weken je lijf nodig heeft om op het gewenste streefgewicht te komen. Voorbeeld: je wilt zeven kilogram kwijt. Deel zeven door 0,5 en je ziet dat je ongeveer veertien weken nodig hebt.

  • Met welke mindset begin je aan deze reis?

Schrijf op welke leefstijlkeuzes een negatieve invloed hebben op je gewicht en waarom je dat denkt. Komt het door bijvoorbeeld je emoties (lees hier meer over emotie-eten) of door mensen om je heen? Schrijf vervolgens op wat je hier aan kan doen en waarom je deze (positieve mindset) keuze maakt. Schrijf ook op wat je lastig vindt en wat/wie jou hierbij kan helpen. 

  • Zoek een diëtist of voedingsdeskundige in de buurt!

Ga nu (ja nu meteen als je de vorige stappen hebt uitgewerkt) opzoek naar een diëtist of voedingsdeskundige bij jou in de buurt. Een diëtist en voedingsdeskundige kijkt naar je huidige gezondheid, zorgt ervoor dat je afvalt op een verantwoorde manier én stelt samen met jouw kleine focuspunten op (maakt het afvallen makkelijker en realistisch). 

Hoe lang de reis duurt, kan ik niet voor je zeggen. Wat ik wel weet is dat de eindbestemming ver weg blijft als je vandaag niet begint. Dus zet vandaag de eerste stap en laat de rest als een verrassing op je af komen. Je komt er wel, echt. 

Liefs,

Laura (ervaringsdeskundige en diëtist in opleiding)

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Dit vind je vast ook leuk:

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x