COVID-19: 8 tips om jezelf mentaal door deze gekke tijd te helpen

Het is dinsdagmiddag, kwart voor drie. Ik zit in het huis van mijn ouders op mijn laptop te werken aan een lezing. De zon schijnt naar binnen door het raam en ik hoor de vogeltjes fluiten. Het is een prachtige dag en als ZZP’er werk ik wel vaker thuis. Toch heb ik al de hele dag een naar gevoel in mijn buik en kan ik me slecht concentreren. COVID-19, mensen die sterven, doktoren in Italië die patiënten moeten weigeren op de IC, zorgen om onze eigen hulpverleners, geïsoleerde ouderen, mijn eigen ouders, vrienden die vastzitten in het buitenland en mijn inkomen spoken al de hele dag door mijn hoofd. Telkens gevolgd door de vraag: ‘Hoe kan ik helpen?’. Toen Het Parool me belde voor een interview over thuiswerktips kreeg ik een idee: ik kan als schrijvende psycholoog in ieder geval een blog schrijven met tips om jezelf mentaal door deze gekke tijd van onzekerheid en social distance heen te helpen! En misschien zelfs een kleine mindsetchallenge starten. Ik opende Word, begon te typen en voor ik het wist was dit stuk een feit. Toen het af was voelde ik ineens best wat weerstand om het online te zetten. Er wordt namelijk al zoveel geroepen op social media en ik kan me voorstellen dat dit onrustig maakt. Maar ik deed het toch maar, want wie weet heb jij nu net deze tips nodig of ken je iemand anders die ze kan gebruiken. Ze komen recht uit mijn hart. Ik hoop dat het helpt.

We zijn vooral bang voor ongemak

COVID-19 zorgt bij veel mensen voor onzekerheid en soms ook angst en frustratie. De berichtgeving over hoe je het virus oploopt en besmetting kan voorkomen verandert continu en is soms tegenstrijdig. Scholen en horeca zijn dicht. Feestjes zijn afgelast. Het advies is om thuis te blijven en zelfs gezellige onderonsjes met vrienden te mijden. Veel ondernemers staan voor grote financiële uitdagingen omdat ze hun toko moeten sluiten. En we hebben geen flauw idee hoe lang dit alles gaat duren. 

Heftig.

We maken ons niet alleen zorgen om het virus zelf. We vinden het nog spannender om onze vertrouwde levens en routines los te laten. Om onze vrijheid te verliezen en ons gedwongen in bochten te moeten wringen. Om geconfronteerd te worden met onszelf, nu er ineens geen afleiding meer is van sociale contacten, feestjes, drank en drugs. We willen geen verveling, verdriet, leegte voelen. Geen ongemak. En een groot deel van de controle die we hierover hadden lijkt weg.

Wat je normaal doet om je lekker te voelen is ineens lastig

Zekerheid, maar ook autonomie en verbondenheid zijn universele basisbehoeften. Al ons dagelijkse gedrag komt hieruit voort. Onbewust zijn we dag in dag uit bezig met het najagen van deze verlangens.  

Vind je het heerlijk om op een vrije dag te doen waar jij zin in hebt? Je behoefte aan autonomie! Werk je al jaren bij hetzelfde bedrijf? Je behoefte aan zekerheid! Ga je elk weekend borrelen met je vrienden? Je behoefte aan verbondenheid! 

De kans is groot dat veel van het gedrag dat je normaal vertoont om deze behoeften te vervullen – om je lekker te voelen – ineens moeilijker of zelfs onmogelijk is. Je mag van de overheid niet meer lekker vrij op het terras zitten in het zonnetje, je kan voorlopig niet in je vertrouwde omgeving werken en je ziet geen collega’s of vrienden.

Logisch als je je even ontregeld voelt.

Jij bent net als elastiek, je veert snel terug

Gelukkig is wat je eerder deed om je behoeften te vervullen slechts één manier. Er zijn veel meer wegen naar Rome. En wij mensen zijn flexibeler dan we denken. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat studenten inschatten zich heel ellendig te voelen als hun relatie uit zou gaan. Maar als dit daadwerkelijk gebeurt blijken de negatieve emoties minder heftig dan gedacht en zijn ze na een paar weken alweer verdwenen. 

Toen ik twee jaar geleden op Lesbos werkte in vluchtelingenkamp Moria verbaasde ik me ook enorm over de veerkracht van mensen daar. Ze hadden de meest vreselijke dingen meegemaakt, geen huis meer, geen baan meer, geen identiteit meer. Ze woonden met 20 man in containers van een paar vierkante meter en moesten uren in de rij staan voor eten. De situatie was uitzichtloos en gevaarlijk. Denk aan laaghangende elektriciteitskabels, mensensmokkelaars die kinderen ontvoerden, weinig bescherming tegen de kou, slechte hygiëne en beperkte medische zorg. Toch waren veel mensen die ik ontmoette warm en positief. Vrouwen lakten lachend elkaars nagels en kakelden over welke kleur de mooiste was. Jongeren leerden mij spelletjes en deelden hun dromen. Kinderen lieten trots gemaakte tekeningen zien. Vluchtelingen die onderdeel waren van ons vrijwilligersteam bekommerden zich om mijn veiligheid. Bi-zar en zo ontroerend. 

Mijn punt: wij mensen zijn net als elastiek. Als onze vertrouwde systemen een klap krijgen raken we even flink uit balans, maar we veren snel terug. Al gauw passen we ons aan en kunnen we zelfs in de meest lastige situaties geluk vinden.  

Misschien voel je nu dus weerstand omdat je acuut je gedrag moet veranderen en even moet zoeken naar nieuwe manieren om je goed te voelen. Maar hoe Corona jouw leven ook verandert: je kan het aan! Je kan in een relatief korte tijd weer net zo gelukkig worden met nieuw gedrag, nieuwe routines en een nieuwe situatie. Wie weet in dit geval zelfs gelukkiger, omdat deze happening ons zo bewust maakt van hoe het ook anders kan. Stiekem geloof ik hier sterk in.

8 tips om jezelf mentaal door deze bizarre tijd te helpen

Alles wat jij ziet in de buitenwereld is een projectie van je binnenwereld. En hoewel je dus geen controle hebt over hoe COVID-19 zich ontwikkelt en wat het voor jou en jouw leven gaat betekenen, heb je wel controle over hoe je hiernaar kijkt. Zo kan je ervoor kiezen om dit als een crisis te zien, maar ook om het als een kans voor groei te zien. Als je de laatste bril kiest voel je je direct beter, rustiger, vol vertrouwen. Je mindset is alles. Vooral in onzekere tijden zoals deze. Ik geef hieronder acht tips om jezelf mentaal door deze bizarre tijd van onzekerheid en social distance te helpen. 


1. Laat je emoties toe

De berichten over hoe je met de Corona-situation moet dealen vliegen ons om de oren. ‘Positief blijven’, ‘reflecteren’ en ‘juist nu actie ondernemen’ zijn statements die ik veel voorbij zie komen. Dit kan overweldigend zijn en je opjagen om een van deze stromingen te volgen, terwijl iets anders voor jou beter werkt. Wat jij nu nodig hebt weet je zelf het beste. Maar dit ontdek je pas als je incheckt bij jezelf en je emoties toelaat zonder te oordelen.

Als we worstelen met emoties is dit vaak omdat we ze wegdrukken. Ik snap dat dit verleidelijk is; het voelt alsof je ongemak zo kan ontlopen. Maar ook als je angst of frustratie wegdrukt blijft er vaak een naar, onrustig gevoel sluimeren. Je bent opgejaagd, moe, hebt buikpijn of andere fysieke kwaaltjes. Meestal veroordeel je jezelf dan namelijk onbewust: ‘Ik mag dit niet voelen’, ‘Ik moet positief blijven’, ‘Ik ben toch geen aansteller’. Dit blijft maar doorgaan en jezelf zo afwijzen is vaak heftiger dan de emotie zelf doorvoelen. Even rustig gaan zitten om de spreekwoordelijke thermometer erin te steken is dus zo gek nog niet. 

Hoe voel jij je? Wat doet deze situatie met jou? Wat zijn je gedachten? Misschien merk je wel dat het prima gaat. Maar je kan ook ontdekken dat je je zorgen maakt om je ouders. Of dat je boos bent omdat je de vakantie moest annuleren waar je zo naar verlangde. Of dat je bang bent om je baan te verliezen. Het is allemaal oké! Wees lief voor jezelf. Alles wat je voelt heeft een functie en mag er zijn. 

Deze emoties en gedachten opschrijven kan heel fijn zijn. Zo erken je ze en worden ze glashelder. Ik hoor coaches in de spirituele wereld wel eens zeggen ‘zodra je angst naar het licht brengt is het weg’. Die verwoording is mij wat te zweverig, maar de kern klopt wel. Als we bang zijn, is dit vaak omdat we een irreëel, vaag verhaal creëren waar we geen grip op hebben. Zodra je angsten concreet maakt door ze uit te spreken of op te schrijven, valt dit grotendeels weg. Je kan ze vervolgens namelijk toetsen: is dit wel waar wat ik denk? En je kan bepalen wat je ermee wil, wat je nodig hebt: helpt dit mij vooruit? Zo nee, wat kan mij wel vooruit helpen? Zo krijg je weer een gevoel van controle. Wil je hier wat hulp bij? Lees dan ook eens deze blog over de behulpzame mindset.

De volgende zeven tips werken voor mij en veel anderen goed, maar zoals ik al zei weet jij zelf het beste wat je nu nodig hebt. Pak er dus vooral uit wat voor jou fijn voelt na je check-in en laat de rest lekker links liggen.


2. Laat los wat je niet kan controleren

Het is heel verleidelijk om in onzekere tijden zoals deze te piekeren over allerlei mogelijke toekomstscenario’s. Over wat er met je baan gaat gebeuren bijvoorbeeld. Of over de gevolgen als je Corona krijgt. Het is goed om realistisch te brainstormen over zaken die je kan controleren en hierop te handelen. Denk aan erkennen dat je mogelijk ziek wordt en vast een pakje paracetamol kopen of een plan van aanpak maken voor als je inkomen misloopt. Maar piekeren over dingen die je niet kan controleren is zinloos. Je kan uren nadenken over hoeveel dagen je nog thuis moet zitten, maar het antwoord ga je nooit vinden en al helemaal niet beïnvloeden. Dit zorgt alleen maar voor stress, energieverspilling en het maakt ongelukkig, omdat je weinig aandacht overhoudt voor het nu. Voor alles wat er nog wél is, wat wél kan.

Probeer dus los te laten wat je niet kan controleren. Vertrouw erop dat je alles rustig over je heen kan laten komen en oplossingen kan bedenken als problemen zich daadwerkelijk voordoen. Vertrouw erop dat jij jezelf in elke situatie kan redden.

Twijfel je hieraan? Denk dan eens terug aan wat je al doorstond in je leven. Aan hoe vaak je dacht kopje onder te gaan, maar je hoofd toch boven water hield. Aan hoe je zelfs leerde van je obstakels en hier sterker uitkwam. You got this!


3. Creëer structuur

Naast loslaten wat je niet kan controleren is het nu belangrijker dan ooit om de regie te pakken waar dit wel kan. Zo voel je toch wat van die zekerheid en autonomie waar je zo naar verlangt. Ligt je normale dagstructuur overhoop? Probeer dan zo snel mogelijk weer wat houvast te creëren. 

Heb je al eens stilgestaan bij welke routines voor jou eigenlijk goed werken? Welke aspecten van je oude dagstructuur vond je fijn en welke niet? Wat heb jij nodig om goed te functioneren, om je goed te voelen en productief te werken? En hoe kan je die bouwstenen toepassen op je nieuwe situatie? 

Ik weet bijvoorbeeld dat ‘s ochtends starten met yoga en schrijven mij helpt om rustig aan de dag te beginnen. Ik weet ook dat fysiek naar een andere plek toegaan me helpt om te focussen op mijn werk (brengt me in de goede mindset) en dat ik me energieker voel als ik dagelijks flink beweeg. Daarom houd ik me nu meer dan ooit aan mijn ochtendroutine. Ook fiets ik (zolang dit nog kan) dagelijks 14 kilometer naar mijn ouders om daar te werken, nu de gym, kantoor en cafe’s dicht zijn. 


4. Houd contact met je familie, vrienden en collega’s

Naast zekerheid en autonomie hebben we zoals ik vertelde ook verbondenheid nodig. Wij mensen zijn kuddedieren, sociale wezens. Eenzaamheid kan dan ook grote gevolgen hebben. Denk aan stress, depressie en bij ouderen een verhoogde kans op ziekten en zelfs overlijden. Dit gebeurt pas als mensen zich lange tijd alleen voelen, dus maak je hier vooral geen zorgen over. Ik zeg dit om te laten zien hoe essentieel sociaal contact is voor je gezondheid en geluk. Voor alles.

Probeer in deze tijd van social distance dus contact te houden met je familie, vrienden en collega’s. Ik zie naast mijn ouders nu niemand (want flatten the curve), maar ik Facetime, WatsApp en mail wel veel met vrienden en collega’s. Hoe geweldig is het dat we deze digitale opties hebben en elkaar zo toch kunnen zien en spreken! Maak hier gebruik van, wees creatief. Ik zie op social media al stories voorbij komen van mensen die via Facetime borrelen en via lifestreams samen yogalessen volgen. Yes, tof!

Toen ik deze tip schreef, dacht ik trouwens aan dit filmpje van een sociaal experiment met baby-aapjes dat vaker voorbij kwam tijdens mijn studie. Het laat mooi zien hoe essentieel warmte en nabijheid is voor deze diertjes. Voor mensen geldt precies hetzelfde. Misschien vind je het leuk om dit te zien (vind dit experiment trouwens zwaar onethisch, vroeger waren zulke dierproeven helaas normaal).


5. Help anderen

Drs. Emily Esfahani Smith maakte deze TedTalk: een van de meest boeiende talks die ik ooit zag. Ze vertelt hoe we in onze maatschappij massaal geluk najagen, terwijl dit streven juist ongelukkig maakt. En dat niet geluk maar betekenis de sleutel is naar het goede leven: het gevoel hebben dat je ertoe doet en deel uitmaakt van een groter geheel. 

Er zijn veel mensen die nu een lief gebaar of hulp kunnen gebruiken. Zo help je lokale ondernemers als je online wat bij ze koopt, voelen bejaarden zich minder eenzaam als je ze een kaartje schrijft en zijn je vrienden misschien opgelucht als ze even met jou kunnen kletsen over hun zorgen.

Juist nu zijn er veel mogelijkheden om wat te doen voor anderen. En zo help je dus niet alleen deze persoon, maar ook jezelf. 


6. Besef dat je niet je werk of bedrijf bent

Ik ben ZZP’er en de bedrijven die mij inhuren worden ongetwijfeld geraakt door deze crisis. Hierdoor heb ik geen idee of ik zo nog wel inkomen heb. En dus ook niet of ik mijn droomproject kan realiseren: een duurzaam kledingmerk. Daar had ik best even buikpijn van. Tot ik me realiseerde dat ik niet mijn bedrijf ben, maar dat ik mijn bedrijf heb gemaakt. Misschien helpt deze mindsetswitch jou ook als je je zorgen maakt om je werk of bedrijf. Ik vertel je er wat meer over.

Ik voelde dus onrust en buikpijn. Toen ik een check-in deed, ontdekte ik waar ik echt bang voor was. Ik dacht dingen als: ‘Als ik zo geen inkomen meer heb, raak ik alles kwijt: mijn werk, mijn collega’s, mijn droomproject, mijn huis, de mogelijkheid om mooie reizen te maken, mijn vrijheid, mijn identiteit als onafhankelijke ondernemer. ALLES’. Hierbij ga ik er dus vanuit dat het einde verhaal is als ik mijn huidige werk verlies. Dat ik dan niks nieuws meer kan opbouwen en zelfs een groot deel van mezelf kwijt ben. Dit is natuurlijk een hele enge gedachte. Gelukkig klopt er geen bal van. 

Ik ben namelijk niet mijn bedrijf. Ik heb mijn bedrijf opgericht. Dus zelfs als mijn bedrijf echt ‘kapot’ gaat, ben ik zelf niet kapot. Ik heb dan nog steeds dezelfde skills en ervaring. Dit betekent dat ik ook weer iets nieuws kan opbouwen. Alles wat ik daarvoor nodig heb zit in mij. 

Het is heel goed om te rouwen als je iets dierbaars verliest waar je veel tijd, moeite en liefde in stak. Neem rustig de tijd om je emoties te erkennen als dit daadwerkelijk gebeurt. Maar realiseer je wel dat dit verlies niet het einde van je fijne leven betekent of van jouw identiteit als ondernemer of werknemer. Je bent niet jouw bedrijf of werk. Je hebt je bedrijf gemaakt en je werk uitgevoerd. Daarom kan je ook weer een nieuw bedrijf opbouwen of je een nieuwe fijne baan eigen maken.


7. Zie deze crisis als een kans om je prioriteiten te checken

Deze crisis dwingt jou om je gedrag te veranderen. Dit is bloedirritant, maar ook een fantastische kans om opnieuw te prioriteren. Om stil te staan bij wat je wel en niet fijn vindt aan je oude en (tijdelijke) nieuwe leven. Misschien doe je nu wel dingen anders waar je je beter bij voelt? Vaker thuiswerken bijvoorbeeld? Of anderen helpen? Misschien besef je nu wel hoe belangrijk het voor je is om vrij te kunnen bewegen en bij je vrienden te zijn. En dat je hier straks meer tijd in wil steken. 

Voor groei is vaak crisis nodig, hoe paradoxaal dit ook klinkt. Mensen die burned-out raakten zeggen niet voor niks dat ze niks beters had kunnen overkomen. Tijdens zelfontwikkelingsretraites worden deelnemers zelfs expres in een crisismodus gebracht, door ze extreem uit hun comfort-zone te trekken. Als er geen noodzaak is om te veranderen, blijven we namelijk vaak hangen in vertrouwde patronen: lekker comfortabel. We springen niet graag in het diepe als onzeker is of wat we aantreffen beter is dan de status quo en of we dit aankunnen.

Door deze crisis moet je wel springen, het even radicaal anders doen. De kans is groot dat dit je verrast en je waardevolle nieuwe inzichten krijgt over wat je wil in het leven. Dit is een prachtig moment om te ontdekken waar jij (niet) blij van wordt. 

 
8. Focus op dankbaarheid

En dan mijn laatste en tegelijk belangrijkste tip. Focus – nadat je emoties toeliet – op wat er wel is. Op dankbaarheid. Denk in overvloed en niet in tekort. 

Wist je dat je IQ met maar liefst 13 punten kan dalen als je schaarste voelt? Als je bijvoorbeeld denkt aan mogelijke voedsel-, geld-, of slaaptekorten. Het gevolg is dat je vooral dingen doet die in het moment voor jou slim lijken en het grotere plaatje uit het oog verliest. Denk aan 15 pakken wc-papier inslaan zonder af te wegen of dit wel nodig is en wat dit voor anderen betekent. 

Als je focust op waar je blij mee bent, wat je wel hebt, wat je leert van deze situatie en wat je anderen kan geven voorkom je die schaarste-modus. En je voelt je direct gelukkiger. Want: wat je aandacht geeft groeit!

Doe je mee met de Corona mindsetchallenge?

We helpen graag een handje met die focus op dankbaarheid. Daarom doen we deze week een mindsetchallenge. Elke avond rond 19.00 posten we op Instagram een format voor stories die je kan gebruiken om te delen waar jij die dag dankbaar voor bent en wat je leerde van Corona. Als je ons tagt (@just.thelifestyle /@suusgeurtsen) delen we jouw antwoorden. Zo helpen we niet alleen onszelf, maar inspireren we elkaar ook om te focussen op wat we wél hebben. Doe jij mee? 

Veel liefs & be safe,

Suzie
P.S. Ken jij iemand die misschien wat heeft aan de tips in deze blog? Wil je hem dan delen? Dan kunnen jij en ik allebei weer wat betekenen voor een ander ☺


0 0 vote
Article Rating
Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Dit vind je vast ook leuk:

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x