Blog #1 Dag 1 – 14. We zijn onderweg!

Dag 1 t/m 14 – Ermelo, Maartensdijk & Gouda

25 april 2020 was het moment daar. Onze reis, waar we zolang naartoe geleefd hadden, waar we ons op voorbereid hadden, waarvoor we ons huisje al opgezegd hadden, waar we zelf helemaal klaar voor waren, die reis, die ging beginnen. Helaas begon de reis totaal anders dan we voor ogen hadden, omdat we vanwege Corona het land niet uit kunnen. Toch besloten we wél op pad te gaan, omdat we geen huis meer hadden en we behoefte hadden om alvast aan één deel van onze droom te beginnen: het wonen in een camper. Dat andere deel: met de camper door Europa reizen – dat moet nog even wachten, maar in Nederland is vast ook veel moois te zien, zeiden we tegen elkaar.

De dag van vertrek zelf was een gekke dag. We waren beiden zenuwachtig. Waar we normaal vrij nuchter over situaties kunnen nadenken, werden we nu opeens bang dat de camper kapot zou gaan, of de koelkast, of dat ons iets zou overkomen. Een uur voordat we wegreden zaten we samen gespannen naast elkaar te lunchen. Het ging zometeen ECHT gebeuren.

Toen we eenmaal in de camper zaten, viel die spanning meteen weg en sloeg die over in extase. We gilden het uit van de enthousiasme. WE WONEN IN EEN CAMPER!!! DIT IS ZOOOOO RAAR! WE RIJDEN NU WEG MET ONS HUIS! Haha, al dat soort kreten kwamen er uit ons. Het voelde zo enorm onwerkelijk.

1,5 uur later kwamen we al aan op de plek van bestemming. Bospark de Tonnenberg in Speuld, op de Veluwe. Een park met veel chalets en stacaravans en een plekje voor ons om onze camper neer te zetten. Het sanitair gebouw was gesloten ivm Corona, dus we moesten gewoon gebruik maken van onze eigen douche en wc in de camper. Gelukkig was het prachtig weer toen we aankwamen dus we hebben de camper neergezet, en hebben meteen buiten de stoelen en tafel uitgeklapt zodat we samen konden proosten op deze enorme stap en deze bijzondere tijd. Toen het donker werd hebben we de borrel gewoon naar binnen verplaats, dit wilden we vieren: we wonen in een camper!

De eerste nacht sliepen we onwijs goed, super fijn! De camper is ook oprecht wel heel fijn en luxe. Het bed (1.60 bij 2m) ligt lekker en is ruim genoeg, de camper heeft een thermostaat die we aan kunnen zetten als het koud is, het is er écht heel knus. Dus we voelden ons er snel al helemaal thuis. Het douchen in de camper was de eerste keer wel even spannend, haha! Maar ook die bevalt écht niet slecht! Het is een fijne kop, harde straal en eigenlijk gewoon een heerlijke douche. “Klein” detail is natuurlijk dat we een boiler hebben van 10 liter. Dat is niet veel. Het is genoeg, maar alleen als je doucht op deze manier: Douche aanzetten, jezelf natmaken, douche uitzetten, jezelf inzepen, douche aanzetten, jezelf afspoelen, douche uitzetten. Even wennen, maar écht geen ramp, en goed voor het milieu 🙂

Ook het koken in de camper bevalt prima! We hebben een drie pits gasfornuis waar prima op gekookt kan worden. Ja, de ruimte is natuurlijk kleiner dan thuis, dus daar moet je je op aanpassen, maar verder is het echt heel goed te doen.

De eerste drie dagen hebben we lekker vakantie gevierd en genoten van de zon en het fijne plekje waar we stonden.

Daarna, op dinsdag 28 april, zijn we “gewoon” weer aan het werk gegaan. Maar dan als digital nomads. En als levensgenieters. Dus er worden veel lange wandelingen gemaakt tussen de werkuren door 😉 We hadden na een paar dagen allebei serieus blaren op onze voeten van de wandelingen die we maakten.

De Veluwe was echt PRACH-TIG en Bospark de Tonnenberg was een heerlijke plek om aan Freddie de camper te wennen, maar we merkten na een week wel dat we heel veel zin hadden in een change of scenery. We durfden eerder die beslissing nog niet echt te nemen ivm Corona, maar toen we er achter kwamen dat wij naast de camper echt heel weinig nodig hebben om gewoon te kunnen leven, besloten we dat we wel na konden gaan denken over een nieuwe plek om naar toe te reizen.

We besloten dat we naar Limburg wilden. We zijn beiden nog maar heel weinig in Limburg geweest terwijl het zo’n prachtige provincie is! Maar voordat we daarheen gingen, wilden we eerst nog wat familieleden zien. Eigenlijk zouden wij nl. 19 april een afscheidsborrel geven en zouden we iedereen nog een keer zien. Helaas ging dat natuurlijk niet door, maar we wilden iedereen nog wel even zien – op gepaste afstand uiteraard – voordat we opeens groen licht zouden krijgen om te vertrekken en dan weg zouden gaan. Dus we besloten: op weg van de Veluwe naar Limburg, gaan we een paar dagen in omgeving Bilthoven & Gouda staan zodat we onze beide families konden zien.

En dus reden we op donderdag 7 mei richting Maartensdijk. Het was zoooo fijn om de camper weer rijklaar te maken en er lekker weer in te touren! Wederom: het was maar een piepklein stukje van de Veluwe naar Maartensdijk, maar het rijden in ons huisje, waar we ons zo op verheugd hadden, is gewoon een feestje om te doen!

In Maartensdijk stonden we op Camping Hofstede de Twaalfgaarden. De camping bestond uit één groot veld waar mensen met campers, caravans en tenten stonden. Een boerencamping middenin het boerenland. Het was wel grappig om mee te maken, het was een camping waar veel mensen voor langere tijd stonden, dus toen we op vrijdagavond even met de buren – die ons uitnodigden voor een borrel – zaten te kletsen, kwamen er meteen andere buren bij zitten en waren we na 2 uur op de hoogte van alle roddels van de camping. Hilarisch 😀 Wat dat betreft waren we blij dat we er maar twee nachtjes stonden, wij willen van de natuur genieten en absoluut kletsen met gelijkgestemden, maar we hoeven niet te horen dat de ene buurvrouw het belachelijk vindt dat de andere buurvrouw elke dag d’r camper poetst, terwijl die buurvrouw het weer belachelijk vindt dat de andere buurvrouw d’r katten mee heeft naar de camping 😉 Overigens doet dit niet af aan de camping op zichzelf, zou er zo naar terug gaan, mooie faciliteiten, fijne ligging en heel gastvrij ontvangst!

Op 9 mei reden we richting Bilthoven voor familiebezoek, daarna naar Utrecht om onze twee bestelde vouwfietsen op te halen en daarna naar Gouda weer voor familiebezoek. Om 21u ’s avonds hadden we veel familieleden van onze beide families te zien en besloten we om op de camperplaats in Gouda te blijven overnachten. Maarten vond dat een hele gekke gewaarwording omdat hij in Gouda is opgegroeid en het héél gek vond om op de parkeerplaats te overnachten, maar het was wel ideaal! En ook wel geinig vond ik: home is. where you park it! En het was maar voor één nachtje, want vanochtend zijn we richting Limburg gereden! Waar we nu zitten en hoe het hier is, lees je in ons volgende reisverslag.

Als jullie vragen hebben over onze reis, over bestemmingen of andere zaken: let us know!! Of als jullie een tof onderwerp hebben waar jullie graag meer over willen weten: laat het ook vooral weten! Dan klimmen we in de pen! 🙂

En hebben jullie onze vlogs al gezien? Je vindt ze op Youtube als je zoekt op JUST.travelwithus.