Weersta je lekkere trek met deze 10 tips

Lekkere trek heeft (meestal) niks te maken met honger of dorst. Het is een verlangen naar een specifiek product dat je meteen wilt eten of drinken. Aangezien je op deze blog hebt geklikt, komt je dit wellicht bekend voor. Een lekkere trek in een softijs als het buiten mooi weer is. Of je krijgt ’s avonds bij de koffie en thee trek in koek. Wat dacht je van een ijskoud biertje in het zonnetje? Met deze praktische tips weersta jij lekkere trek.

Tip 1: Weet waarom je minder wilt toegeven aan je lekkere trek

Tegen jezelf en andere zeggen dat je ‘gewoon’ niet moet toegeven aan lekkere trek, is hetzelfde als een vis op het droge leggen en vragen of hij een rondje kan zwemmen. ‘Gewoon’ niet toegeven houden we een tijdje vol, maar niet voor lang. Hiervoor moeten we ons gedrag aanpassen. Het helpt als je weet waarom/waarvoor je dit doet. Waarom wil je minder koekjes eten? Waarvoor sla je dat drankje (vul zelf in) over? Gebruik het antwoord op de waaromvraag als reminder tijdens een moeilijk moment.

Tip 2: Geloof in jezelf

Je kan nog zo hard je best doen, maar als je tien keer tegen jezelf zegt (of vaker en meerdere keren per week) dat je het niet kan, dat kan je het ook niet. Heb vertrouwen in jezelf. Geloof in jezelf dat je het kan en dat het moeite en tijd kost, maar dat de beloning het zeker waard is. Heb je moeite om in jezelf te geloven? Bekijk dan tip één nog eens of noem dagelijks één positief puntje van de dag.

Tip 3: Welke momenten vind je extra lastig? Zoek dan afleiding!

Iedereen ervaart zo nu en dan een lekkere trek. Het verschilt echter wel per persoon wanneer de lekkere trek om de hoek komt kijken. Voor de één is dat in de avond tijdens het tv kijken en voor de ander is het na een stressvolle dag. Welke momenten zijn voor jou lastig? En komt dit doordat je boos, verdrietig of gestrest voelt? Wellicht ben je een emotie-eter? Waar de lekkere trek ook vandaan komt, zoek afleiding! Doe voor minimaal tien minuten een andere activiteit. Grote kans dat je na die tien minuten dat bakje chips bent vergeten.  

Tip 4: Wees niet te streng voor jezelf

Jezelf specifieke producten verbieden, maakt het juist aantrekkelijk om ze te eten en/of te drinken. Wees niet te streng daarin. Gun jezelf dat verwen momentje en de lekkere trek ebt weg.

Tip 5: Bedenk en stel haalbare doelen op (schrijf ze op en reflecteer)

Het is voor jou duidelijk wat je wilt veranderen. Verwacht niet dat je alles in één keer kan omgooien. Je lekkere trek kan, zoals ik al eerder beschreef, een hardnekkige gewoonte zijn (Verander je gewoonten blijvend met het e-book; Verander je gedrag in 6 stappen). Bedenk en stel voor jezelf haalbare doelen op en werk er stap voor stap naartoe.

Tip 6: Eet én drink voldoende

Yes, hier komt mijn favoriete tip: eet en drink voldoende. Wanneer je voor een langere periode te weinig eet en drinkt, vergroot dit de kans op snack- en eetbuiten. Je lichaam hunkert namelijk naar nieuwe energie. Vaak kiezen we dan producten die veel suiker, vet en zout bevatten. Een feestje voor op je ton. Eet daarom voldoende op dag en drinkt regelmatig een glas water.  

Tip 7:  Haal verleidingen niet of in kleinere hoeveelheden in huis

XXL verpakkingen en het überhaupt in huis halen van lekkere producten dragen niet bij aan het temmen van je lekkere trek. Hoe zit het dan met de voorraadkast waar op een slot op zit? Fijn dat je voorraadkast op slot kan. Echt (handig voor kleine kinderen)! Helaas werkt dit niet voor je brein. Je brein kan niet op slot of uitgezet worden. Als je weet waar wat ligt, blijft de verleiding aanwezig om het pakken. Haal daarom verleidingen minimaal in huis en als je dit doet in kleinere hoeveelheden.

Tip 8: Ga met een ‘volle’ maag boodschappen doen

Tip acht spreekt voor zich: een lege maag betekent bij de meeste mensen een boodschappenmandje- of karretje met net iets te veel lekkere dingen erin.

Tip 9: Maak een boodschappenlijstje

Doe je al de boodschappen met een volle maag en helpt dit niet? Wat dacht je van een boodschappenlijstje. Extra tip: zet je boodschappen op volgorde van de paden in je supermarkt. Op deze manier vermijdt je paden met verleidingen.

Tip 10: Poets je tanden of neem een pepermuntje

Mijn favoriete tip, die ikzelf regelmatig toepas, is het poetsen van mijn tanden of het nemen van een pepermuntje. Doordat ik na het avondeten mijn tandenpoets, heb ik minder trek in een late avondsnack. Het idee dat ik ‘nog een keer moet’ tandenpoetsen, weerhoudt mij ervan om te eten. Hetzelfde geldt voor het pepermuntje. Koek en pepermuntsmaak vind ik namelijk een niet zo’n geweldige combinatie.

Dit waren mijn tien tips. Nu is het aan jou om deze tips uit te proberen. Mijn laatste tip/advies: blijf oefenen, oefenen en oefenen. Maak de tips je eigen en herhaal ze op jouw tempo. Wie volhoudt wint uiteindelijk.

Liefs, Laura

4 1 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Dit vind je vast ook leuk:

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x