fbpx

Omgaan met stress, de 6 tips tegen stress

Oh yeah! De tips en tricks over hoe je om kan gaan met stress! Zit je er klaar voor? Hier komen ze! De Care Tips, Leonie’s rules to live by ;).

1. Zorg voor jezelf

Het begint met goed voor jezelf zorgen. Maak jezelf belangrijk genoeg om goed voor te zorgen. Als je een drukke agenda hebt, plan dan bewust “me-time” in. Tijd waarin je even niks hoeft of iets echt voor jezelf doet, waar jij op dat moment zin in hebt.

Zorg voor een fijn ritme met genoeg slaap en geen eindeloze to-do lijstjes. Bedenk wat je die dag of week echt gedaan moet hebben, wat een mooie bonus is om gedaan te hebben en wat ook een weekje later zou kunnen.

Beweeg! En van mij hoef je echt niet 5x per week de sportschool in te duiken of thuis work-outs te doen. Zoek iets dat bij je past en als je nu niet beweegt, begin klein! Een wandeling van 5 of 10 minuten lijkt niets, maar van niets naar 5 of 10 minuten is wel degelijk iets. Bouw dat dan elke week met 5 minuten uit. Het aanleren van nieuwe gewoontes kost tijd en hoe groter de stap is die je maakt hoe groter de kans dat je het niet volhoudt.

Zorg dat er ruimtes in huis zijn waar het lekker opgeruimd is. Het is een cliché, maar een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd (ik kan bijna niet geloven dat ik het echt heb getypt!). Hier thuis is het echt niet overal netjes en opgeruimd, maar als ik aan het werk ga en mijn werkkamer is een zooitje dan ruim ik dat wel eerst even op.

Stel niet uit! Weer zo’n inkoppertje. Door uit te stellen wat je spannend of moeilijk vindt blijf je alleen maar langer met de gestresste gevoelens rondlopen. Maar ik ben het met je eens, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Vraag jezelf af waarom je iets uitstelt. Waar ben je bang voor? Kun je hulp gebruiken? Waarom vind je het lastig die te vragen? Maak een stappenplan met kleine stapjes en begin!

2. Ontspan en doe wat je leuk vindt

Schrijf op waar je energie van krijgt en welke dingen voor jou belangrijk zijn. Hoeveel tijd besteed je daar nu aan en zou dat meer moeten zijn? Plan daar dan tijd voor in.

Zorg dat je met je aandacht bent bij de dingen die je op dat moment doet. Ga je wandelen, ga dan ook wandelen en let op de natuur of de huizen en auto’s om je heen. Denk niet aan alles wat je nog moet doen, je kunt er dan toch niks mee. Maar als je dan bezig bent met je werk, leg daar dan ook de focus en probeer niet tegelijk te bedenken dat je de was nog moet doen of wat je wil gaan eten die avond. Als je in gesprek bent met iemand, doe dat dan ook met volle aandacht. Wees aanwezig in het moment! Als je afdwaalt (wat echt gaat gebeuren) merk dat dan gewoon op (zonder oordeel!) en breng je aandacht weer terug naar wat je aan het doen was.

Lach! Veel en hard, met knorren en tranen in je ogen, tot je buikpijn krijgt. Nee zonder gekheid, dit is wel echt belangrijk. Zelfs in de meest ellendige dagen zijn er lichtpuntjes te vinden. Sta stil bij wat je vrolijk maakt en lach! Glimlachen telt ook :)!

Doe wat je ontspant. Of het nou een boek lezen is of lekkere muziek luisteren, wandelen, nieuwe recepten uitproberen, lekker in bad of genieten van een massage. Weet wat jou laat ontspannen en weer doet opladen en plan daar ruimte voor in.

3. Vraag om hulp

Hier kunnen we het lang en kort over hebben, maar doe het gewoon. Niemand vind je een sukkel, niemand denkt minder over je en niemand vind je zwak. Dat zit allemaal in jouw eigen hoofd. Het grappige is dat we het vaak volkomen normaal vinden dat anderen ons om hulp vragen. We helpen dan ook graag, we voelen ons nuttig en gewaardeerd en het doet iets met de connectie die je met die persoon hebt. Maar voor onszelf hebben we andere regels. We moeten het allemaal zelf kunnen en vinden het zwak als dat niet blijkt te lukken. Beetje raar toch ;)? Ga het gewoon eens proberen. Als je iets niet weet of als je ergens niet uitkomt, laat een ander helpen.

4. Leer positief denken

Ik hoor je denken, uhhh ja, maar hoe dan?? Hier is genoeg onderzoek naar gedaan en het is bewezen dat negatieve dingen langer blijven hangen en we ons die beter kunnen herinneren dan de positieve. Als je van jezelf weet dat je goed kan blijven hangen in negatieve gedachten, schrijf dan eind van elke dag eens op wat er leuk was die dag. Waar je om hebt gelachen, waar je blij van werd of waar je dankbaar voor was. De kunst is om het ook in de kleine dingen te zoeken, zoals een kopje koffie in de zon, een lekker liedje op de radio of konijntjes zien in het weiland (die laatste is voor mij, haha!).

5. Geloof in jezelf

Laat de mindset los van “ik kan het niet” en adopteer de mindset “ik kan het wel”. 

Jarenlang heb ik in veel situaties tegen mijzelf gezegd, oeh dit kan ik niet. Het werd een soort mantra in mijn hoofd, een bandje dat op repeat stond. Tijdens onze laatste vakantie gingen we een vulkaan beklimmen en dat was heftig! De hele weg naar boven hoorde ik letterlijk in mijn hoofd: ik kan dit niet, oeh dit is zwaar, ik kan dit niet, ik stop er mee. En ineens waren we boven. Ik kon het dus wel. Dus daar boven op die vulkaan, toen de zon opkwam, kwam bij mij het besef dat ik meer kan dan ik zelf denk. Als ik nu de neiging heb om te denken, ik kan het niet, zeg ik tegen mijzelf dat ik het wel kan. En dat blijf ik herhalen tot ik klaar ben. En het blijkt dat ik meer kan dan ik ooit dacht :). Belangrijk hierbij is wel dat ook mag blijken dat het toch niet lukt, maar dat je alsnog trots en blij bent dat je het wel hebt geprobeerd!

6. Accepteer 

Accepteer je gevoelens en dat wat gebeurt. Het heeft geen zin om het weg te stoppen of er voor weg te lopen, dat kost alleen maar energie. Bedenk óf en wat je er nu aan kunt doen óf hoe je het een volgende keer anders zou willen doen. Je mag echt wel balen van iets, of iets moeilijk en spannend vinden. Laat dat gevoel toe, sta er even bij stil en bedenk hoe je het de volgende keer liever zou doen. Laat het dan los en leg het naast je neer. Ga iets doen wat je vrolijk maakt of waar je je fijn bij voelt.

Dus? Succes, ga er voor, ik weet dat je het kunt!

Het komt er op neer dat je jezelf serieus mag nemen. Kies voor jezelf en de dingen waar jij blij van wordt. Wees niet te streng voor jezelf! Dat kan je ongetwijfeld heel goed, maar zie het als uitdaging om dat niet te doen en jezelf ruimte te geven. Maak kleine stapjes en leg de lat niet gelijk buiten bereik! 

Liefs, Leonie

5 1 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Dit vind je vast ook leuk:

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x