fbpx

Is een vleesvervanger een gezonde keuze?

Hoewel ik van de week in het nieuws hoorde dat er nog steeds meer vlees wordt gegeten in Nederland, zie ik gelukkig ook een mooie tegenstroming gaande. De schappen in de supermarkt komen namelijk steeds voller te liggen met de meest uiteenlopende vleesvervangers. Vleesvervangers worden steeds populairder en de keuze is dus echt reuze: worstjes, schnitzels, stukjes, balletjes, gehakt en ik zag van de week zelfs vega-hotwings liggen. Maar, is iedere keuze  in het schap een goede vervanger voor een stukje vlees? Ik leg het je in deze blog uit.

Moet je een kant-en-klare vleesvervanger eten als je geen vlees eet?

Hier kan ik duidelijk over zijn: nee. Je kunt prima geen (of minder) vlees eten zonder gebruik te maken van al deze vleesvervangers in de supermarkt. Vleesvervangers bestaan meestal uit een plantaardig eiwit (bijvoorbeeld uit soja of erwten) gemengd met een olie en een bindmiddel. Onbewerkte producten zoals tofu, ei, tempeh en bonen volstaan ook prima als vleesvervanger. Deze bevatten ook het plantaardige eiwit, maar niet de toegevoegde oliën en bindmiddelen. Eigenlijk een nog betere keuze dus. Het is nu eenmaal wel gemakkelijk om een vleesvervanger te serveren alsof het een stukje vlees is. Het zit ook gewoon een beetje in ons systeem ingebouwd om een stukje ‘vlees’ bij onze maaltijd te eten. Als je je er fijn bij voelt om een vervanger te bereiden bij je maaltijd is daar op zich niets mis mee.

Waar moet een goede vervanger aan voldoen?

Een goede vleesvervanger zou (logischerwijs) veel op een echt stukje vlees moeten lijken. Maar op welke punten moet je dan grofweg letten? Dit is ten eerste de hoeveelheid eiwitten. Binnen de maaltijd is het stukje vlees de eiwitbron, de vleesvervanger zou dus ook eiwit moeten bevatten. Daaropvolgend is vlees een grote leverancier van ijzer, vitamine B12 en vitamine B1 in een gemiddeld voedingspatroon. Deze nutriënten zouden dus voldoende in een vleesvervanger moeten zitten om veel op een stukje vlees te lijken.

Buiten dat het veel op een stukje vlees moet lijken, dient er ook op andere eigenschappen van een vleesvervanger te worden gelet. Om de vleesvervangers smaak mee te geven wordt er vaak veel zout toegevoegd. Het verschil tussen verschillende vleesvervangers is echt gigantisch wanneer je kijkt naar de hoeveelheid toegevoegd zout. Hier kan je door het maken van de juiste keuze dus echt flinke winst behalen. Let er ook op dat er geen suiker aan het product is toegevoegd voor extra smaak. Ook zit er veel verzadigd vet in veel vleesvervangers. Soms net zoveel verzadigd vet als in bewerkte vleessoorten.

Ik vind het een hele mooie ontwikkeling dat er steeds meer keuze komt in dit schap, het stimuleert en motiveert ons om vaker een vegetarische keuze te maken. Daarom vind ik het ook helemaal niet zo erg dat niet iedere vleesvervanger in het schap een perfecte vervanger voor een echt stukje vlees is en er extra stoffen aan zijn toegevoegd. Maar toch wil ik jullie er wel op wijzen dat er een groot verschil tussen de verschillende vleesvervangers is en je een handvat geven om de beste keuze te maken.

Wat is de beste keuze vleesvervanger in de supermarkt?

Het voedingscentrum heeft een hele goede, duidelijke lijst opgesteld waar een goede vleesvervanger aan zou moeten voldoen. Dus, voordat je een product uit het schap koopt, check dan even de voedingswaardentabel op de volgende punten. Voldoet het product? Je hebt een goede vleesvervanger te pakken! Voldoet het niet? Neem het dan niet te vaak mee.

Een gezonde kant-en-klare vleesvervanger bevat:

  • Niet te veel verzadigd vet: ≤ 2,5 g/100 g
  • Niet te veel zout: ≤ 1,1 g/100 g
  • Geen toegevoegd suiker
  • Voldoende ijzer: ≥ 0,8 mg/100 g
  • Voldoende B12: ≥ 0,24 mcg/100 g en/of
  • Voldoende B1: ≥ 0,06 mg/100 g
  • Voldoende eiwit: ≥ 20% van de energiewaarde

Conclusie

Niet iedere vleesvervanger in het schap is dus een volwaardige vervanger van een stukje vlees. Het is helemaal niet erg als je een keertje een ‘slechtere’ keuze maakt in het schap. Geniet er lekker van. Maar, als je het beste eruit wil halen en echt de beste keuze wil maken, houd dan het etiket van het product naast bovengenoemd lijstje.

Uiteraard is dit ene stukje vleesvervanger niet bepalend of je voedingspatroon gezond is of niet. Het gaat om je gehele voedingspatroon. Wanneer je in de andere maaltijden genoeg eiwitten eet, heeft de vleesvervanger niet zo heel belangrijk aandeel. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid zout. Als je andere maaltijden op de dag weinig zout bevatten, hoeft het helemaal niet zo’n groot probleem te zijn om een zoute vleesvervanger te eten. Maar, met bovenstaande checklist ben je je er in ieder geval van bewust waar je op moet letten als je de beste keuze wilt maken.

Doe er je voordeel mee!

Liefs,

Camella Bot

Camella Bot Voedingsadvies

@bijt.wijs

Bron:

Voedingscentrum, https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/wat-zijn-gezonde-vleesvervangers-als-je-meer-vegetarisch-plantaardig-wilt-eten.aspx

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Karen
Karen
6 november 2020 05:17

Interessant stuk!
Ik ga er eens op letten.

Dit vind je vast ook leuk:

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

1
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x