De top 5 misvattingen over voeding.

Voeding. Het onderwerp waarin je door alle informatie die je (online) vindt, door de bomen soms het bos niet meer ziet. De ene professional zegt dit. Maar in een ander artikel vind je weer dat. Het aanbod informatie en experts is gigantisch en het is daarom ook echt helemaal niet zo raar dat je gewoon niet meer weet waar je goed aan doet als je gezond wil eten en leven.

Wat mijn visie hier op is? Doe wat voor JOU goed voelt. Probeer verschillende dingen uit, ervaar hoe je je voelt en integreer die manieren in jouw leefpatroon. Jij moet het immers doen, dus je kan maar beter een manier van eten ontwikkelen die jij lang kunt volhouden. En dit gaat niet over een dag ijs. Het is een lang proces waarin je kleine stapjes maakt. Precies om deze reden zijn de ‘kant-en-klare’ diëten die je vindt ook gedoemd om te mislukken als je het 100% en streng gaat volgen. Je houdt het niet lang vol, je doet iets waar je je niet lekker bij voelt en het is niet eigen. Is het dan allemaal onzin? Nee. Haal eruit wat voor jou werkt en borduur hier op verder.

Toch wil ik je op een aantal algemene misvattingen over voeding wijzen die je wellicht tegenkomt in je zoektocht naar jouw perfecte voedingspatroon. Misvattingen die ik vaak voorbij zie komen en, naar mijn visie, niet kloppen voor mensen die niet te maken hebben met specifieke ziekten, allergieën of voedings-gerelateerde klachten.

Misvatting 1. Koolhydraten maken je dik.

Koolhydraatarm eten is hét dieet wat ik het meest voorbij zie komen. Er bestaat nog altijd de misvatting dat koolhydraten de duivel zijn en dat het de dikmakers in ons dieet zijn. Laten we voorop stellen dat een koolhydraatarm dieet zeker goed kan werken om af te vallen. Maar, dat geldt voor ieder dieet. Afvallen gaat alleen als je minder energie binnen krijgt dan dat je verbrand. Of dit nou met koolhydraten is of niet, maakt niet uit. De misvatting nu bestaat dat mensen denken dat de koolhydraten de oorzaak is van het probleem. Maar dit is niet zo. Je wordt niet dik van koolhydraten en je valt niet af als je koolhydraten laat staan. Het gaat om de energie-balans aan het einde van de rit. Je leven lang geen koolhydraten eten is 1. Heel erg lastig vol te houden, 2. Niet gezond voor de meeste van ons, omdat je belangrijke stoffen misloopt die zitten in de koolhydraat-rijke producten (bijvoorbeeld, vezels in je volkoren boterham en vitaminen en mineralen in je fruit).

Misvatting 2. Biologisch eten is altijd gezond.

Biologisch is een keurmerk dat op een product kan staan als deze milieu-, diervriendelijk is geproduceerd. Het label biologisch heeft echter niets te maken met of het product ook gezonder is of minder energie bevat. Zo is een biologisch patatje niet gezonder dan een ‘gewoon’ patatje. En zit er in een biologische chocoladekoek niet minder kcal of suiker dan in een gewone chocolade koek. Kijk dus altijd even goed op het etiket om te checken of je biologische keuze ook de gezonde keuze is.

Misvatting 3. Vegan eten is altijd gezond.

Net als bij ‘Biologisch’ heeft ook het label ‘Vegan’ of ‘Plantaardig’ het imago dat het gezond is. Maar net als bij deze eerstgenoemde, is dit nu ook niet het geval. Het label ‘vegan’ maakt een product niet persé gezond. Er zijn plantaardige producten in het schap te vinden die net zoveel toegevoegd zout, suiker en verzadigd vet bevatten als niet-vegan producten. Ga er dus niet blind vanuit dat de vegan keuze altijd de meest gezonde is.

Misvatting 4. Als je na 21.00h nog wat eet, kom je aan.

Hier kan ik echt heel kort over zijn. Het gaat erom hoeveel calorieën (energie) je aan het einde van de dag binnen hebt gekregen. Is dit meer dan dat je verbrand, dan kom je aan. Het maakt niet uit of je ze om 20.00h of 22.00h eet.

Misvatting 5. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.

Net als wat bij het wel of niet eten na 21.00h geldt ook voor het wel of niet ontbijten: het gaat erom wat je aan het einde van de dag hebt binnen gekregen. Doe vooral wat jij fijn vindt. Heb je in de ochtend geen trek en is het iedere ochtend weer een struggle om wat binnen te krijgen? Stel het dan gewoon even uit en neem je ontbijt op een moment dat je er wel trek in hebt. Het tijdstip van eten maakt echt niet uit, doe waar jij je lekker bij voelt. De een wordt met honger wakker en ontbijt heel graag. De ander vindt het alleen maar gedoe en slaat het liever over. Alles is goed, en zoals ik al in de intro zei, doe waar jij je goed bij voelt.

Ik hoop dat bovenstaande onderbouwingen je weer een stapje dichterbij jouw ideale voedingspatroon hebben mogen brengen en je nieuwe inzichten hebben gegeven.

Liefs,

Camella Bot

Camella Bot Voedingsadvies

@bijt.wijs

5 1 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Dit vind je vast ook leuk:

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

informatie en inspiratie
betreffende voeding

informatie en inspiratie
betreffende mindset

informatie en inspiratie
betreffende training

onze podcast serie

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x